Even opnieuw opstarten

Naar mate de complexiteit van ICT toeneemt hebben we steeds minder overzicht van wat er nu precies gebeurt. Ik kan me nog herinneren dat IBM Support voor de eerste keer schoorvoetend moest toegeven dat ze niet wisten wat de oorzaak was van de crash van het VM/SP-besturingssysteem waardoor onze mainframe-omgeving er tijdelijk mee stopte.

Tot op dat moment was het steeds gelukt om de oorzaak van een (vrij zeldzame) crash te achterhalen en kreeg je, meestal bijna direct, de aanpassing aangereikt die herhaling van het euvel voorkwam zodat de hoge beschikbaarheid van de omgeving gewaarborgd bleef.


“Even opnieuw opstarten” is het advies dat vandaag de dag heel normaal wordt gevonden als oplossing voor je probleem. Zelfs een herinstallatie van het besturingssysteem is soms nodig. Als IBM Support destijds een dergelijke “oplossing” had aangereikt, dan zou er heel snel een indringend gesprek zijn gevoerd met de contactpersoon.

Als de internetverbinding thuis niet werkt en er is een belletje naar de provider nodig, kan ik het soms niet laten om de medewerker aan de telefoon het vuur aan de schenen te leggen.



Na zo’n gesprek vraag ik me wel eens af hoe het 2030 gesteld zal zijn met de complexiteit van ICT en hoe we dan omgaan met het, al dan niet structureel, verhelpen van storingen.

- Peter van Leeuwen Manager Services Groupe OPEN NL



0 keer bekeken

Contact

Bahialaan 500

3065 WC Rotterdam

010-789 18 00

  • LinkedIn - Groupe open ICT
  • Facebook
  • Instagram