• Priscilla-Jennefer

Hoe kom je over je vrees voor een nieuwe werkweek heen? 5 tips.


Ten eerste, kijk je er echt tegenop om weer aan het werk te gaan dan zit je misschien niet helemaal op de juiste plek. Wellicht heb je meer uitdaging of een iets wat andere taakindeling nodig. In dat geval kun je dit aangeven en samen met je werkgever naar verbetering toe werken. Maar voor dit helemaal is wat het moet zijn ben je vaak alweer een week verder dus is het slim om zelfstandig ook ‘the bully by the horns’ te grijpen. Een paar laagdrempelige en simpele dingen om te proberen:


#1 Geef er niet aan toe

We kennen het allemaal, of het nou is omdat je naar school of werk moet. Je lichaam weigert op te staan, je ogen vechten om weer dicht te vallen, die pyjama is zo lekker warm en zacht en bovendien weigert je haar in een sociaal acceptabel modelletje te vallen.


Wat kun je dan doen?


Ik ben niet zo van de koude douche methode en koffie lust ik niet. Bovendien is maandag ochtend meer een mentaal obstakel. Wat bij mij wel werkt is aftellen en een ‘wakker worden woord’. Van 10 tot 0 gevolgd door ‘goedemorgen’ (super creatief). Dan moet je ook wel meteen daarna uit bed hoppen. Denk niet uhg opstaan, denk goedemorgen daar gaan we!


#2 Koester het

Er ligt zoveel schoonheid verstopt in maandag ochtend. Een rijzende zon, ligt frist windje en hoorbaar wakker wordende vogeltjes. Kan het zoetsappiger? Ja dat kan, verschillend per persoon. Bijvoorbeeld je partner of kinderen die nog even lekker liggen te tukken. Voor mij de ochtendwandeling met mijn hond. Zijn pootjes vrolijk trippelend over de weg, die natte lebber als dank je wel voor het lopen. Vergeet niet hoeveel moois er ligt in maandacht morgen en geniet ervan.


#3 Voorbereiding

Natuurlijk is maandag morgen voor velen niet alleen mentaal maar ook fysiek een uitdaging.

- Bewaar je energie ook eens voor de weekenden. Gebruik vervolgens je zaterdag en zondag voor leuke dingen waarbij je je hersenen lekker kan creatief kan laten lopen. Veel mensen werken zo hard dat ze het weekend in een couch potato veranderen. Daardoor kom je in een cirkel terecht van opladen en leegtrekken. Doorbreek die cirkel en je je al snel creatiever en energieker voelen, ook op maandag.

- Gebruik vrijdag om voor te bereiden op maandag. Bijvoorbeeld een to-do list of een briefje aan jezelf waar je mee bezig was. Zodra je dan maandag weer begint start je makkelijker op. Hier mag trouwens ook wel eens een kleine peptalk op staan “Happy Monday gorgeous creature!”.

- Ga niet te hard. Maandag is niet weggelegd voor het verplaatsen van bergen of om 12 uur achter elkaar te werken. Anders ben je tegen dinsdagochtend al opgebrand. De week heeft vijf dagen, verdeel je energie en taken.


Wellicht helpt een nieuwe uitdaging en kans om jezelf verder te ontwikkelen jou om weer zin in maandagen te krijgen? Bekijk onze vacatures hier en bouw verder aan je carrière.



74 keer bekeken

Contact

Bahialaan 500

3065 WC Rotterdam

010-789 18 00

  • LinkedIn - Groupe open ICT
  • Facebook
  • Instagram