Het managen van mensen is niet een “baantje”, het is een echte vaardigheid!

Juist nu blijkt dat eens te meer.


Inmiddels acht jaar geleden werd ik (Dirk-Jan) geïnterviewd door Lisette Sutherland over remote-working en dan met name het managen ervan. Destijds was zij nog hard aan de weg aan het timmeren om naam te maken als specialist op dat vlak, maar inmiddels is zij een ware autoriteit op het gebied van werken op afstand en verwijs ik graag naar haar website voor een schat aan informatie, tips & tricks.


Welk beter moment dan nu is er denkbaar om nog eens terug te kijken op dat interview. Als we ooit al uitgedaagd werden als zowel managers als werknemers dan is dat nu. Remote werken is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Soms is het fysiek onmogelijk, maar het kan ook mentaal of emotioneel lastig liggen.


De fysieke kant is momenteel bijna onmogelijk aan te passen. Het is bijvoorbeeld lastig kassière/kassier bij een grote supermarkt te zijn en dat vanuit huis te doen. Het zou mij niets verbazen als ook daar binnen een redelijke termijn oplossingen voor zijn, maar momenteel is dat nog niet zo.


De mentale en emotionele kanten zijn wel iets waar we wat mee kunnen. Er zijn mensen die zich te veel laten afleiden en er zijn mensen die het contact met collega’s gewoonweg te veel missen. Die groepen zijn wellicht geholpen met het houden van zo veel mogelijk regelmaat en houvast aan werk. Denk hierbij aan:


· Houd je vaste ochtendritueel in ere. Sta op de normale tijd op, douche (als je dat altijd

al ’s ochtends deed) en kleed je aan;

· Zorg voor een prettige werkplek;

· Neem op gezette tijden pauze;

· Ga op een andere plek lunchen dan waar je zit te werken;

· Houd ook “koffiepraat” met collega’s;

· Organiseer een online VrijMiBo als daar behoefte aan is.


We hebben momenteel immers geen keuze en hebben te dealen met werken op afstand. Ikzelf was acht jaar geleden al een groot voorstander en nu ben ik dat nog steeds. Niet vijf dagen per week zoals nu, maar een dag of twee/drie moet voor de meeste kantoorfuncties toch wel kunnen.


Daar ligt voor veel managers wel een uitdaging. Veel managementtechnieken zijn van oudsher toch vooral gericht op controle en directe sturing. Veel organisaties drijven feitelijk ook nog steeds op dat mechanisme en die methode staat sinds een paar weken enorm onder druk. Het is ondoenlijk om als manager vanuit huis je mensen te controleren. Uiteraard maak je afspraken over wat er dient te gebeuren en wanneer, maar dan wordt er toch al snel op output gestuurd en niet op hoeveel tijd iemand daar dan mee bezig is. Zou het zo ook niet moeten zijn? Ik denk dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat je als manager:


· Je werknemers vertrouwt;

· Begrip hebt voor de beperkingen die er soms zijn;

· Niet van je werknemers verlangt altijd bereikbaar te zijn;

· De ruimte geeft voor indeling van de eigen tijd en werkzaamheden.


Feitelijk, zoals je het -mijns inziens- in een normale ook zou moeten doen en dat is niet altijd even makkelijk. Het managen van mensen is immers niet een “baantje”, het is een echte vaardigheid! - Dirk-Jan Padmos Managing Director Groupe OPEN Nederland


Foto: Groupe OPEN Nederland 23-01-2020



Groupe OPEN gaat voor duurzaam, een veilige en inclusieve werkomgeving, samenwerking, gedreven en klantgericht handelen, het nemen van verantwoordelijkheid, en is betrokken. Meer lezen over onze waarden, missie en visie? Lees verder.

59 keer bekeken

Contact

Bahialaan 500

3065 WC Rotterdam

010-789 18 00

  • LinkedIn - Groupe open ICT
  • Facebook
  • Instagram