Never wasting a good crisis will get you to the next one!


Ik woon in de polder en dan ook echt midden in de polder. Net boven Rotterdam met uitzicht op datzelfde prachtige Rotterdam en dat heeft voor- en nadelen. Er is rust en er is rust 😉. Dat laatste “rust” betekent dat even naar de ah lopen er niet bij is. De eerste “rust” is nu nog meer dan normaal. Bijna geen sluipverkeer en minder zwaar verkeer van en naar de tuinders. Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat die tuinders snel weer wel dat zware verkeer langs kunnen sturen, maar voor nu is het rustig.


Dat brengt mij tot “Never waste a good crisis” (Sir Winston Churchill). De dieren in mijn omgeving doen dat namelijk niet. De aantallen mezen, mussen en merels lijkt in ieder geval veel groter dan normaal. Zelfs de zwaluwen zie ik al met flinke aantallen rondvliegen. Als één zwaluw nog geen zomer maakt, (meer dus wel?) dan is het hier inmiddels hoog zomer.


Het lijkt in ieder geval of de dieren om ons heen in grote getallen gebruik maken van deze crisis en daar kunnen wij best een voorbeeld aan nemen in de context van onze eigen belevingswereld en in dit geval onze eigen organisatie.

In uitdagende tijden zoals deze is het namelijk wat mij betreft essentieel om de huidige “geaccepteerde” realiteit te challengen, omdat dingen mis gaan, er snelle antwoorden nodig zijn en de oplossingen zomaar buiten de gebaande paden zouden kunnen liggen.

Ik heb inmiddels door schade en schande geleerd dat we in de zakenwereld vaak schuldig zijn aan het niet uitdagen van de norm. In plaats daarvan zijn we tevreden met de volgende procedure of het volgende protocol en zo werken we vinkje voor vinkje aan de “ver-MBA-ing” van de samenleving. Ik snap echt nut en noodzaak wel. Zouden artsen als ze net als piloten hun ego opzij konden zetten en met een checklist zouden werken misschien een flink aantal medisch fouten kunnen voorkomen? Wie weet? In de ICT in ieder geval wel. Wij bij OPEN denken dat we dat in ons vakgebied profijt hebben van het opschrijven van onze processen en procedures en die vervolgens te borgen middels ISO 27001 en ISO 9001.


Tegelijkertijd; Er is inzicht en vaak een flinke portie moed voor nodig om je leiders te vragen waarom de dingen worden gedaan zoals ze worden gedaan, om ze te challengen en speelruimte te laten zoeken. En dan komen we weer terug op “Never waste a good crisis”. In tijden van crisis lijkt er namelijk meer speelruimte te zijn. Het management zoekt in feite actief naar input omdat de oude methoden niet meer werken.


Strategische beoordeling zou alleen niet alleen mogen worden gereserveerd voor moeilijke tijden en daar zit ons leerpunt bij OPEN. Ons doel is dan ook deze crisis te gebruiken om een meer open, vragend klimaat binnen onze organisatie te creëren. We zijn er namelijk van overtuigd dat een zekere mate van voortdurende herziening binnen een organisatie gezond is. Het houdt scherp, het biedt ruimte voor nieuwe ideeën en nieuwe producten. Kortom, not wasting a good crisis will get you to the next one!


- Dirk-Jan Padmos Managing Director Groupe OPEN NL


0 keer bekeken

Contact

Bahialaan 500

3065 WC Rotterdam

010-789 18 00

  • LinkedIn - Groupe open ICT
  • Facebook
  • Instagram