Mentaal welzijn

Mentaal

Zorgen voor je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je fysieke gezondheid op pijl houden. Aarzel niet en schaam je niet om hulp te vragen als je psychische problemen of vroege symptomen hiervan hebt. Hoe eerder je ze aanpakt, des te beter. 

Gelukkig kun je ook preventief je mentale gezondheid veilig stellen. Bijvoorbeeld door je veerkracht te versterken. Hieronder vind je 4 oefeningen gebaseerd op positieve psychologie waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze effectief zijn (Erasmus Universiteit, 2020) (Walburg, 2008). 

 

1. Oefen dankbaarheid ofwel 'tel je zegeningen'

Het vermogen om dankbaar te zijn voor het leven zelf en de mensen om je heen is een gemakkelijke manier om gelukkiger te worden. Hoe kun je hiermee beginnen? Ga zitten, neem de tijd en schrijf op wat je dankbaar maakt. Denk niet alleen aan grote maar ook aan kleine dingen zoals een bloeiende bloem of sjirpende vogeltjes. Het is belangrijk om bewust hierover na te denken zodat je het bijbehorende gevoel ook kunt ervaren. Dus neem de tijd.

2. Sluit de dag positief af

Dit is eenvoudig en kun je aan het eind van elke dag doen. Neem de tijd en drenk na over drie positieve dingen die goed zijn gegaan. Ontdek wat jouw invloed hierop is geweest. Zo verschuif je de aandacht van dingen die niet zo goed gingen.

3. Doe aardig

Als je aardig bent voor een ander voel je je zelf ook beter, dit is wetenschappelijk bewezen. Stel een doel: doe de komende week vijf leuke dingen voor een ander. Hou hiervan een lijst bij want dit zorgt voor toename van je eigen geluk. Idee: glimlach naar een onbekende of geef een compliment. Let op het is belangrijk dat het een serieuze actie is. 

4. Zet je sterktes in

Veel mensen denken niet na over waar ze goed in zijn. Doen waar je goed in bent zorgt voor positieve emoties en vergroot je zelfvertrouwen. Dus schrijf je sterke punten op. Bijvoorbeeld: wijsheid, doorzettingsvermogen, vriendelijkheid of vergeving. Kies een sterkte uit en gebruik deze bewust op een andere manier dan je al deed. 

 

Tips voor mentale ontspanning

1. 8+8+8 = Deel je dag in 3 delen van 8 uur en besteed minimaal 1 deel aan ontspanning.

2. Routine = Zorg voor een vaste routine en onderscheid doordeweekse dagen van het weekend.

3. Sleep is key = Let erop dat je voldoende slaapt en vaste tijden hebt om naar bed te gaan.

4. Energy diary = Noteer per actie of het energie trekt of geeft, zou hou je controle en kun je het managen.

5. Fifteen minute fret = Bewaar je zorgen om het er eens per dag in een kwartier uit te gooien. 

 

 
Contact

Wil je liever direct contact over werk of privé? We staan voor elkaar klaar. Geef hier aan met wie je contact wilt.

Contact

Bahialaan 500

3065 WC Rotterdam

010-789 18 00

  • LinkedIn - Groupe open ICT
  • Facebook
  • Instagram